Selasa, Mac 25, 2008

Bertakwakal Hanya Kepada Allah

Seseorang mukmin seharusnya sentiasa bertawakal kepada Allah dalam apa jua urusannya. Bertawakal kepada Allah bukanlah halangan dalam melakukan pekerjaan, bahkan menjadikannya lebih sempurna. Dalam kehidupan ini, kita diperintahkan melakukan pekerjaan-pekerjaan sesuai dengan kemampuan kita dan bertawakal kepada apa yang kita belum mampu. Dengan demikian, faedah tawakal kepada Allah dapat menenangkan hati. Maka seoarng yang bertawakal, ia melakukan apa yang ia mampu dan menyerahkan kepada Allah, apa yang ia tidak mampu.

Hadis daripada Ibnu Abbas dalam Sahih Bukhari menyatakan bahawa Ibnu Abbas pernah berkata, ketika Ibrahim a.s. dilemparkan ke dalam api, baginda berkata “hasbunallah wa ni’mal wakil’ (cukuplah Allah sebaik-baik Pelindung) dan doa ini pulalah yang diucapkan Nabi Muhammad saw ketika ada segolongan yang menakut-nakutkan baginda.

Seorang mukmin yang bertawakal kepada Allah dan melakukan perintahNya akan menerima apa yang Allah berikan kepadanya. Ini kerana, ia mengetahui bahawa kemampuannya sangat terhad dibandingkan dengan kekuasaan Allah. Apa yang telah Allah berikan kepadanya adalah baik.

Tiada ulasan: