Isnin, Mac 05, 2012

UPDATE: Seminar Pemikir Muda: Demokrasi Dan Hak Asasi Manusia, Konsep Dan Perlaksanaannya.


DIMAKLUMKAN, PROGRAM INI TELAH DISPONSOR SEPENUHNYA, OLEH ITU YURAN PROGRAM TELAH DIBATALKAN.

INSYA'ALLAH, KITA AKAN TERUSKAN PROGRAM BERBENTUK DIALOG INI DIMASA AKAN DATANG. TERIMA KASIH KEPADA SEMUA YANG BERUSAHA KERAS MENJAYAKAN PROGRAM INI.

"PEMBINAAN KETAMADUNAN BERMULA DENGAN KEMANTAPAN 
PEMIKIRAN DAN AKIDAH"



1. Apa Yang Ada Tahu Tentang Demokrasi Dan Hak Asasi Manusia? 



“Kerana kebebasan dan kesetaraan didokong sebagai prinsip penting, Negara progresif mestilah terbuka kepada pluralisme dan kepelbagaian di dalam budaya, agama dan cara hidup untuk rakyatnya. Kesan daripada pendirian itu ialah satu Negara progresif itu mestilah sekular. 
 Sekular ini bukan bermaksud anti-agama, istilah sekular ini untuk bermakna pemisahan atau penceraian agama daripada hal-hal pemerintahan dan kuasa. 
 
Hal ini juga tidak bermaksud bahawa agama dipinggirkan secara total. Agama boleh hadir di ruang awam dan ruang politk, tetapi undang-undang Negara mestilah menjaga prinsip kebebasan dan kesetaraan untuk semua.” 


– Islamic Renaissance Front

"kami telah pun menjelaskan bahawa idea hak asasi manusia (HAM) adalah idea kufur yang datangnya dari Barat. Begitu juga dengan idea kebebasan (freedom) yang lahir dari sistem demokrasi, kesemuanya adalah idea kufur yang dibawa oleh Barat ke dunia Islam. Idea hak asasi manusia dan kebebasan yang dilaungkan atas nama demokrasi adalah bencana kemanusiaan yang paling mengerikan yang menimpa seluruh umat manusia sejak runtuhnya sistem Islam dan diganti dengan sistem demokrasi. Idea ini telah menjunamkan darjat dan martabat manusia di negara-negara demokrasi sampai ke tahap yang lebih hina daripada binatang! Demokrasi yang membawa empat jenis kebebasan (beragama, bersuara, berpemilikan dan bertingkah laku) adalah idea kufur buatan manusia yang bercanggah seratus peratus dengan Islam." 

 - Hizbut Tahrir Malaysia


"Kita perlu faham bahawa kita tidak menolak kemajuan, hak asasi yang membawa kebaikan, dan ekonomi yang baik untuk dikongsi bersama semua golongan masyarakat. Namun dalam hal-hal yang berkaitan dengan agama dan akhlak, kita perlu mempertahankan soal ini sedaya upaya kerana telah terbukti kita mempunyai cara atau sistem yang lebih baik daripada mereka. Mereka menafsirkan semula al-Quran berasaskan pemikiran dan pemahaman mereka yang kebanyakan tidak selari. Mungkin pada asalnya elok tetapi ia berakhir dengan penekanan yang berat sebelah dan hanya berdasarkan apa yang mereka mahu. Apatah lagi mereka perjuangkan berlandaskan hak asasi dan kebebasan yang keterlaluan dan akhirnya ia menjurus kepada kekeliruan. Oleh itu saya menekankan supaya kefahaman umat Islam mengenai agama perlu dimantapkan supaya mereka boleh membezakan yang mana betul dan yang mana keliru."

- Himpunan Keilmuan Muslim

Adakah anda bersetuju dengan mereka? Ingin bersoal jawab?


2. Apa Yang Anda Tahu Tentang Isu-isu Demokrasi Dan Hak Asasi Di Malaysia, Indonesia Dan Thailand?


Ranking Kebebasan Media melalui Reporters Without Borders:

Malaysia   : 124
Thailand   : 137
Indonesia : 146


Isu-isu Melalui Human Right Watch:

Malaysia : 

Detention without Charge or Trial, Migrant Workers, Refugees, Asylum Seekers, and Trafficking Victims, Drug Policy, Freedom of Expression and the Media, Freedom 0f Assembly and Police Abuse, Sexual Orientation and Gender Identity, Due Process and Trial of Anwar Ibrahim, Freedom of Religion.


Indonesia :

Freedom of Expression, Military Reform and Impunity, Freedom of Religion, Sexual Orientation and Gender Identity, Papua/West Papua, Aceh, Migrant Domestic Workers, Child Domestic Workers, Migration and Refugees.

Thailand:
Political Violence, Emergency Decree Detention, Repressions of Media Freedom and Freedom of Expression, Abusive Anti-Narcotics Policy, Violence and Abuses in the Southern Border Provinces, Refugees, Asylum Seekers, and Migrant Workers, Human Rights Defenders.

Apakah yang dilaporkan benar? Apakah perspektifnya sahih dari sudut pandang Islam? Ingin bersoal jawab?


Hadirkan Diri Ke:



Seminar Pemikir Muda: Demokrasi Dan Hak Asasi Manusia, Konsep Dan Perlaksanaannya.
31 Mac 2012.
Dewan Yayasan Aman, Penanti, Pulau Pinang.
9 am - 5 pm.

Ucaptama: 
Dr Wan Salim Wan Mohd Noor (YDP, Persatuan Ulamak Malaysia Pulau Pinang)
' Islam & Hak Asasi Manusia'

Dr Fadhullah Jamil (NYDP II, Persatuan Ulamak Malaysia Pulau Pinang)
' Islam & Demokrasi'

Sesi I:
Konsep Demokrasi Dan Hak Asasi Manusia: Tiga Sudut Pandang

Ahmad Mustaqqim Ahmad Masri (Hizbut Tahrir Malaysia)
Muhd Fuad Rahmat (Islamic Renaissance Front)
Wan Mohd Aimran Wan Mohd Kamil (Himpunan Keilmuan Muslim)

Sesi II:
Perlaksanaan Demokrasi Dan Hak Asasi Manusia: Thailand, Malaysia, Indonesia.

Saifuddin Mane (Muslim Student Federation Of Thailand)
Herry Nurdy (Teachers Working Group Of Indonesia)
Mohd Nizam Mahshar (Persatuan Ulamak Malaysia Pulau Pinang)

Semua Dijemput Hadir. Masuk Percuma.

Pendaftaran: sila hubungi segera 019-89322552 / 013-7069509


Bayaran boleh dibuat melalui akaun Bank Islam : 7043011013136 atas nama Persatuan Ulamak Malaysia Cawangan Pulau Pinang.

Mohon Disebarkan.

Dibawakan kepada anda oleh : 
Pertubuhan Aktivis Pengupayaan Insan (API) 
dengan kerjasama 
Persatuan Ulamak Malaysia Cawangan Pulau Pinang (PUMPP)

Tiada ulasan: