Rabu, Ogos 21, 2013

HIJRAH: MENUJU SINAR BARU

Zina? Dadah? Ragut? Rogol? Berita kes-kes ini tidak terlepas daripada menjadi halwa telinga kita pada setiap hari. Jika bukan melalui televisyen atau radio, pasti ia menjadi perbualan ahli keluarga, sahabat handai dan rakan sekerja.

Persoalannya, jika kita terdengar atau terbaca kes-kes melibatkan remaja berumur bawah 18 tahun, apakah taggapan kita terhadap mereka? Sememangnya remaja yang ditahan di bawah kes juvana harus dipantau oleh ibu bapa terutamanya dan pihak-pihak berkaitan. Mereka perlu didekati secara berhemah supaya pendekatan yang diambil bukan dilihat seolah memaksa, tetapi lebih kepada ambil berat.

Justeru, atas usaha untuk membantu mereka mencari sinar baru kehidupan, UNGGAS MALAYSIA bersama Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM Alor Setar) akan menganjurkan program pemulihan. Program ini diharap dapat memberi kesan kepada peserta yang terlibat. Insha-Allah. 

Butiran program:-
 Tema        : "HIJRAH: Menuju Sinar Baru"
 Tarikh       : 24 Ogos 2013 hingga 25 Ogos 2013
 Tempat     : Ken D Tepus, Mukim Wang Tepus, Jitra, Kedah
 Sasaran    : 20 remaja lelaki dan 20 orang ibu@bapa
Button badge yang akan dipakai peserta program



"Maka apakah orang yang dijadikan (syaitan) menganggap baik pekerjaannya yang buruk lalu dia meyakini pekerjaan itu baik, (sama dengan orang yang tidak ditipu oleh syaitan)? Maka sesungguhnya Allah menyesatkan siapa yang dikehendaki-Nya dan menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya; maka janganlah dirimu binasa karena kesedihan terhadap mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat".
QS. Fatir [35] : 8  

"Ya ALLAH, kami telah menzalimi pada diri kami sendiri, jika ENGKAU tidak ampuni kami dan merahmati kami tentulah kami menjadi orang yang rugi".

Tiada ulasan: