Selasa, Oktober 09, 2007

UKHWAH, HANYA MANIS DI BIBIR?

Setiap jamaah Islam pasti akan menitik beratkan ukhwah sebagai pegangan asas dan yang paling penting dalam sesebuah jamaah. Ukhwah adalah penentu kepada kelansungan sesebuah badan dakwah. Ini kerana jika ukhwah tidak dijaga dan disemai dengan baik, pasti sesebuah jamaah akan menghadapi masalah dan tidak mampu meneruskan survivalnya.

Namun seringkali ukhwah menjadi hanya manis dibibir. Ia hanya menjadi idealis kepada setiap badan dakwah namun perlaksanaannya tidak begitu berkesan dan seperti pepatah melayu “hanya manis di bibir”. Ukhwah sering kali menjadi liabiliti kepada jamaah. Ukhwah acapkali menjadi isu di dalam sesebuah jamaah. Sebenarnya menjaga hati manusia khususnya teman sejamaah adalah lebih sukar daripada menjaga seorang anak perempuan atau sekawan lembu. Entah kenapa, di dalam jamaah mudah benar berlaku ‘terasa’ tambahan pula jika seseorang itu ditegur walaupun teguran itu adalah untuk kebaikannya dan juga kebaikan jamaah.

Bukan perkara baru perpecahan di dalam jamaah. Banyak yang boleh dijadikan sempadan dan iktibar. Semuanya hanya kerana permasalahan ukhwah dan perbezaan pendapat. Perbezaan pendapat seringkali tidak ditangani dengan profesional dan semangat ukhwah tetapi sering diatasi dengan emosional tak bertempat. Sudah menjadi kelaziman, di dalam menangani permasalahan perbezaan pendapat, ukhwah sering dipinggirkan dan dibakul sampahkan. Emosi dan dendam serta amarah yang menjadi pertimbangan apabila pertembungan pendapat terjadi.

Semua maklum, kita diwar-wrkan bahawa penubuhan JIM adalah kerana perbezaan pendapat di dalam ABIM. Begitu juga penubuhan HALUAN, juga hasil dari perbezaan pendapat di dalam ABIM. Malah HAMIM, BERJASA, AKIM juga adalah hasil perbezaan pendapat yang terjadi di dalam PAS. Kemungkinan juga usaha untuk menubuhkan PKS Malaysia juga adalah produk daripada permasalahan ini.

Semasa penulis berpeluang menghadiri satu mesyuarat yang menghimpunkan NGO-NGO Islam, penulis dapat melihat ukhwah yang terjalin dikalangan pertubuhan-pertubuhan Islam adalah ukhwah yang longgar. Ini kerana pengerusi mesyuarat yang juga presiden sebuah pertubuhan Islam terbesar di Malaysia, seringkali menggunakan bahasa yang terlalu lembut dan acapkali cuba mengelak dari berkata jujur dan tegas kerana kelihatan seperti menjaga hati setiap wakil pertubuhan-pertubuhan Islam yang hadir. Malah ramai benar wakil-wakil pertubuhan-pertubuhan Islam yang datang lambat, sudahla lambat, langsung tiada rasa bersalah kerana menyebabkan teman-teman lain tertunggu-tunggu. Penulis pun pelik, di mana konsep menunaikan janji yang seharusnya di amalkan oleh setiap ahli dakwah.

Penulis juga dapat melihat setiap jamaah cuba mengelak @ cuba melepaskan diri daripada mendapat tanggungjawab khusus di dalam mesyuarat berkenaan. Sedangkan hasil mesyuarat berkenaan amat penting untuk kelangsungan survival umat Islam negara ini. Masing-masing cuba lepas tangan walaupun ada sesetengah pertubuhan Islam yang amat bersemangat untuk memikul tanggungjawab yang bakal diterima demi seluruh umat Islam Malaysia.

Pengalaman di kampus juga memberikan pengajaran kepada penulis mengenai realiti ukhwah di kalangan badan dakwah. Kadang-kadang penulis merasakan, mereka yang tidak terlibat dengan tugasan dakwah lebih menjaga ukhwah berbanding mereka yang berkecimpung di alam dakwah. Kawan-kawan rapat penulis yang benar-benar akrab dengan penulis adalah mereka yang bukan daripada aliran tarbiyah. Adik angkat penulis juga, penulis rapat bukan melalui badan dakwah walaupun beliau kini berkecimpung di dalam badan dakwah. Sebenarnya penulis sendiri tidak tahu hendak memberi komen mengenai hal ukhwah ini. Ini kerana penulis merasakan elemen ini selalu diabaikan atau terlepas pandang di dalam badan jamaah. Walhal elemen ini adalah elemen terpenting di dalam jamaah.

Rasulullah S.A.W di dalam penubuhan negara Islam Madinah, perkara pertama yang menjadi keutamaan baginda adalah ukhwah. Di mana baginda merapakat silaturrahim dikalangan Ansar dan Muhajirin. Baginda bukan mengutamakan gerak kerja, hal pentadbiran, hieraki kerajaan, ceramah atau hal-hal lain tetapi UKHWAH. Ukhwah menjadi teras penubuhan Kerajaan Islam Madinah.

Ukhwah di kalangan jamaah juga amat longgar. Contoh yang penulis boleh berikan adalah di USM. PMI, KARISMA, PKPIM dan lain-lain tidak mempunyai perhubungan yang baik. Hubungan mereka sangat longgar. Bayangkan, semasa PMI mengadakan jamuan, KARISMA juga membuat jamuan pada masa yang sama. Apalah salahnya dibuat pada waktu lain untuk meraikan sahabat-sahabat di jamaah yang satu lagi?. apa yang paling penulis kecewa adalah sikap segelintir pimpinan-pimpinan jamaah-jamaah. Penulis melalui Pusat Islam cuba mengaturkan pertemuan semua jamah-jamaah Islam di USM, namun semua jamaah-jamaah berkenaan tidak memberikan kerjasama yang sewajarnya. Masing-masing sibuk dengan alasan tersendiri. Adakah bermasalah untuk berkumpul dan merapatkan ukhwah dikalangan pelbagai jamaah? Adakah melaksanakan sunnah rasulullah satu beban?. Penulis dan Pusat Islam memang kecewa kerana pertemuan itu gagal.

Masalah yang paling menghantui jamaah-jamaah ini adalah isu mencuri ahli jamaah. Pada pendapat penulis, perkara ini tidak sepatutnya terjadi. Isu mencuri ahli tidak seharusnya timbul. Seharusnya setiap jamaah saling mengukuh di antara satu sama lain dan bukan mementingkan diri sendiri. Ini kerana jika jamaah A berjaya maju tetapi menyebabkan jamaah B dan C lingkup, pasti jamaah A juga akan lingkup juga. Kita tidak seharusnya gembira di atas kejatuhan dan kesedihan orang lain.

Entahlah. Penulis berdoa agar setiap jamaah mengutamakan ukhwah. Bukan sahaja dikalangan ahli sejamaah tetapi juga dikalangan antara jamaah. Umat Islam terus ditindas sehingga ke hari ini kerana ketiadaan ukhwah yang mantap. Penulis yakin, sampai bila pun umat Islam Malaysia dan dunia tidak akan berjaya jika ukhwah tidak dipupuk dan disemai dengan baik.

Wallahu’alam

Tinta Emas,
Kuala Lumpur

~Petikan daripada Tinta Emas~

Tiada ulasan: