Sabtu, November 08, 2008

Gay lebih ramai sebarkan HIV

Kesedaran perlu ditingkatkan elak wanita, kanak-kanak jadi mangsa

LELAKI yang mengamalkan seks sesama jenis didapati lebih cenderung menyebarkan HIV berbanding pengguna dadah suntikan (IDU). Sejak 2003 hingga 2006, carta dikeluarkan Pendaftar Rawatan HIV/Aids Kebangsaan (NHATR) menunjukkan penyebaran HIV semakin meningkat di kalangan golongan yang turut dikenali sebagai heteroseksual ini.

Jika sebelum ini golongan IDU adalah paling ramai positif HIV, carta berkenaan membuktikan terdapat aliran baru penyebaran HIV di negara ini apabila jumlah mereka semakin menurun sejak empat tahun lalu. Perbezaan ketara dapat dilihat pada 2003 apabila 85 peratus mereka yang positif HIV adalah heteroseksual berbanding tujuh peratus saja akibat IDU. Walaupun carta berkenaan menunjukkan penurunan pada 2004 hingga 2006, golongan heteroseksual masih tinggi berbanding IDU diikuti golongan gay, ibu kepada anak, pemindahan darah dan lain-lain sebab tidak diketahui.

Ketua dan Perunding Kanan Unit Penyakit Berjangkit, Hospital Sungai Buloh, Dr Christopher Lee, berkata perubahan ini agak membimbangkan kerana lebih banyak penyebaran baru akan berlaku khususnya membabitkan wanita dan kanak-kanak. Katanya jumlah ini akan terus meningkat seandainya tiada usaha untuk menyedarkan golongan berkenaan.

“Jangkitan HIV melalui seks akan terus meningkat berbanding IDU. Ini disebabkan terdapatnya kesedaran di kalangan IDU untuk tidak berkongsi jarum kerana bimbang dijangkiti HIV. Langkah yang sama perlu diambil bagi meningkatkan kesedaran mengenai kepentingan menggunakan kondom serta pencegahan seperti perubahan sikap dengan menjauhkan diri daripada aktiviti kurang sihat berkenaan. Penggunaan kondom pula didapati amat berkesan dan berjaya mencegah penyebaran HIV di Thailand,” katanya.

Perangkaan 2007 oleh Kementerian Kesihatan Malaysia mendedahkan, 80,938 orang diuji positif HIV sejak 1986 dan 10,334 meninggal dunia akibat Aids. Secara purata, 12 orang diuji positif HIV manakala tiga orang meninggal dunia setiap hari pada 2007. Pada 2007, 4,549 kes HIV baru dilaporkan manakala 1,179 meninggal dunia disebabkan Aids.

“Apa yang membimbangkan, terdapat jangkitan di kalangan wanita dan gadis menerusi hubungan heteroseksual. Pada 1998, hanya enam peratus daripada kes baru HIV yang dilaporkan adalah dikalangan wanita dan gadis. Pada 2007, kes baru yang dilaporkan dikalangan wanita meningkat kepada 16 peratus. Justeru, program kesedaran perlu disasarkan kepada golongan wanita,” katanya.

Dr Lee yang ditemui pada Bengkel Latihan HIV/Aids Media anjuran Salt Media Consultancy Sdn Bhd baru-baru ini, turut menggalakkan pasangan yang ingin berkahwin membuat ujian saringan HIV/Aids bagi membantu mereka membuat persediaan daripada segi mental dan fizikal. Ujian berkenaan amat berkesan bagi mencegah HIV/Aids tersebar khususnya kepada wanita dan bayi yang bakal dilahirkan.

“Ujian berkenaan amat penting bagi memastikan pasangan bebas daripada HIV/Aids. Ia bukan bermakna menghalang mereka berkahwin tetapi membantu mereka mengambil langkah persediaan. Pasangan ini boleh diberikan kaunseling mengenai bagaimana untuk meneruskan hajat untuk hidup sebagai suami isteri apabila salah seorang daripada mereka didapati positif HIV,” katanya.

Katanya walaupun HIV/Aids dapat dirawat dengan terapi ubat yang semakin canggih serta memanjangkan hayat pesakit, kehidupan mereka amat menyedihkan khususnya akibat stigma masyarakat serta kesan sampingan ubat yang dimakan. Mereka yang hidup dengan HIV berdepan risiko penyakit jantung akibat kesan sampingan ubat.

“Kos rawatan juga yang tinggi antara RM 100 hingga 300 sebulan untuk tahap pertama bukan saja membebankan mereka yang positif HIV tetapi juga ekonomi negara. Tahap kedua memerlukan perbelanjaan sehingga RM 1,200 sebulan. Mereka perlu menelan pil sehingga 17 biji sehari,” katanya.

Info:

Setiap minit, seorang kanak-kanak di bawah umur 15 tahun dijangkiti HIV

Setiap hari, lebih 6,000 belia berumur 15 hingga 24 tahun dijangkiti HIV

Setiap hari, 1,440 kanak-kanak meninggal dunia disebabkan Aids.

Setiap hari, 1,370 kanak-kanak kehilangan salah seorang atau kedua ibu bapa mereka disebabkan Aids.

Tidak semua ibu yang positif HIV akan menjangkiti HIV kepada bayi mereka. Daripada 100 ibu hanya 20 hingga 30 peratus bayi disahkan positif HIV.

Berita Harian Halina Mohd Noor
halina@bharian.com.my


"Akhirnya mereka pun dibinasakan oleh letusan suara yang menggempakan bumi, ketika matahari terbit. Maka, Kami jadikan negeri kaum Lut itu tunggang-terbalik dan Kami hujani atasnya dengan batu dari tanah yang dibakar." (al-Hijr: 71-74)



Nabi Muhammad bersabda, maksudnya: "Perkara yang paling aku takuti menimpa ke atasmu adalah perbuatan kaum Luth. Dilaknati mereka yang melakukan perbuatan seumpama kaum Luth." (Hadis riwayat Ibn Majah, at-Tirmidzi dan al-Hakim)


Tiada ulasan: