Rabu, Julai 16, 2008

Dalai Lama defends Islam as peaceful religion

BETHLEHEM, Pa. - The Dalai Lama said Sunday that "it's totally wrong, unfair" to call Islam a violent religion.

The Tibetan spiritual leader, appearing at Lehigh University in Pennsylvania, offered a defense of Islam in response to a question about the rise of violent religious fundamentalism. He added that he has made a point of reaching out to Muslims since the attacks of Sept. 11, 2001.

The Dalai Lama arrived at Lehigh on Thursday for a series of talks on a 600-year-old Buddhist text. He took a break Sunday to lecture on "Generating a Good Heart," and afterward took questions from Lehigh President Alice P. Gast that had been submitted in advance by the public.

Asked why so many Americans are depressed and anxious, he joked: "I'm the wrong person to ask. You should ask Americans." Then he answered that U.S. society is too competitive and that people always want "something more, something more, something more."

The Dalai Lama, who attracted a capacity crowd of about 5,000, did not mention next month's Beijing Olympics. The Chinese government has demanded that the Dalai Lama express support for the Olympics and repudiate efforts to disrupt them as a condition for continued talks.

China has governed Tibet since the 1950s. The Dalai Lama, who fled to India amid a failed uprising in 1959, has said he wants some form of autonomy that would allow Tibetans to freely practice their culture, language and religion.

The Dalai Lama, who turned 73 on July 6, said Sunday that he's looking forward to "complete retirement." He joked that he's now considered a "senior most respected adviser" to Tibet's government in exile.

He is scheduled to speak at the Kimmel Center in Philadelphia on Wednesday.

Islam Bukan Agama Keganasan

Dewasa ini, agama Islam seringkali didakwa dan dikaitkan dengan keganasan. Dakwaan dan tohmahan ini timbul kerana perilaku segelintir individu Muslim dituduh kononnya melakukan atau terlibat dalam keganasan. Manakala bagi negara-negara umat Islam yang tidak tunduk kepada kuasa Barat telah dilabel sebagai paksi keganasan atau penaja keganasan. Semua dakwaan ini dicipta oleh musuh-musuh Islam untuk menakut-nakutkan masyarakat dunia terhadap Islam. Apakah benar Islam itu ganas dan menggalakkan umatnya berlaku ganas terhadap orang lain? Untuk menjawab persoalan ini marilah kita meneliti hakikat sebenar ajaran Islam.

Apakah pengertian Islam?

1. Tunduk dan menyerah.

Islam bererti tunduk dan menyerah. Setiap Muslim wajib tunduk dan patuh serta menyerahkan diri hanya kepada Allah s.w.t.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah An-Nisa' ayat 65 berbunyi:

" Maka demi Tuhanmu, mereka pada hakikatnya tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka terhadap putusan yang kamu berikan , dan mereka menerima dengan sepenuhnya".

2. Keselamatan.

Islam bererti keselamatan.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah Al-Maidah ayat 15-16 berbunyi:

" Hai ahli kitab, sesungguhnya telah datang kepadamu Rasul Kami, menjelaskan kepada mu banyak dari isi Al-Kitab yang kamu sembunyikan, dan banyak (pula yang) dibiarkannya. Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan kitab yang menerangkan ".

" Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan ( dengan kitab itu pula ) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap gelita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizin Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus".

3. Kedamaian

Islam bererti kedamaian.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah Al-Anfal ayat 61 berbunyi:

"Dan jika mereka condong kepada perdamaian, maka condonglah kepadanya dan bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".

4. Kesejahteraan

Islam bererti kesejahteraan.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah Yunus ayat 9-10 berbunyi:

" Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, mereka diberi petunjuk oleh Tuhan mereka kerana keimanannya, dibawah mereka mengalir sungai-sungai di dalam syurga yang penuh kenikmatan".

" Do'a mereka di dalamnya ialah:"Subhanakallahumma" dan salam penghormatan mereka ialah:"Salaam". Dan penutup doa mereka ialah:"Alhamdulillaahi Rabbil'aalamin ".

Jelaslah kepada kita bahawa Islam ialah agama yang murni. Islam bukan agama keganasan. Ia adalah agama kesejahteraan, keharmonian dan agama perdamaian. Sebarang tohmahan terhadap Islam sebagai ganas adalah tidak benar sama sekali.

Tiada ulasan: