Rabu, Oktober 22, 2008

Pertandingan wajah serupa nabi dibatal

Berita Harian 21 Oktober 2008

FRANKFURT: Pihak berkuasa Jerman akhirnya membatalkan pertandingan kontroversi mencari wajah serupa dengan Nabi Muhammad yang sepatutnya diadakan ketika pesta buku antarabangsa di bandar raya ini.

"Kami gembira kerana masalah pasti timbul tanpa pembatalan ini," kata pendakwa raya Frankfurt, Doris Joeller-Scheu.

Majalah bulanan Titanic bercadang mengadakan pertandingan kontroversi itu ketika pesta itu berlangsung, yang terbesar di dunia, Selasa lalu.

Pertandingan menunjukkan peserta membaca al-Quran dan meniru cara Nabi Muhammad berjalan, bercakap dan bergerak. Bagaimanapun, pegawai bandar raya Frankfurt membatalkan acara itu untuk mengelakkan kemarahan umat Islam.

"Kami lega kerana pasti bantahan akan diadakan jika pertandingan itu diteruskan," kata jurucakap polis, Juergen Linker.

Pada 2005, akhbar Denmark, Jyllands-Posten, mencetuskan bantahan umat Islam di seluruh dunia selepas menyiarkan 12 karikatur yang mempersendakan pemimpin agung itu.

Krisis berkenaan, yang menegangkan hubungan antara dunia Islam dan Barat, memaksa sarjana Islam, paderi dan pendeta Yahudi meminta Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengeluarkan resolusi menjadikan penghinaan itu satu perbuatan jenayah.

Pesta Buku Frankfurt selama empat hari itu mempromosikan penulis Turki, Zafer Senocak, sebagai tetamu kehormat tahun ini.

"Saya mempelajari bahasa Jerman dengan bermain. Saya bermula dengan menulis sajak. Dengan sajak, anda tidak memilih bahasa, anda mendengar pada suara dalam. Pada mulanya, suara itu bercakap bahasa Jerman," kata penulis novel dan penyajak berkenaan, yang dilahirkan di Ankara dan berhijrah ke Munich pada usia lapan tahun.

Tulisan Senocak diterjemahkan ke bahasa Turki, Inggeris, Perancis, Belanda dan Hebrew. � Agensi

“Kebiadaban tanpa henti kepada kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW sungguh mendukacitakan kerana;

Nabi Muhamad SAW. Beliau adalah manusia paling terhormat dan rasul yang paling mulia di hadapan Allah SWT. Beliau diutus Allah SWT dengan syariat yang sempurna nan agung yang belum pernah diberikan kepada seorang nabi mahupun rasul sebelumnya. Pengalaman sedikit dari manhaj dan jalannya menempati posisi yang tidak dicapai oleh pengalaman banyak dari manhaj dan jalan umat lainnya. Sebagimana yang diriwayatkan Imam Ahmad dari Muhammad bin Ali Ibnu al-Hanafiah, bahawa ia pernah mendengar Ali bin Abiu Thalib menuturkan, Rasulullah SAW bersabda;

“Aku telah diberi sesuatu yang tidak diberikan kepada seorang nabi pun.” Lalu kami bertanya: : “ Apakah sesuatu itu, ya Rasulullah?” Beliau bersabda: “Aku dimenangkan dengan ketakutan (musuh), aku diberi kunci-kunci bumi, diberikan kepada ku nama Ahmad, dan dijadikan tanah ini bagiku suci, serta dijadikan umatku ini sebagai umat yang terbaik.” (melalui jalan tersebut hadis ini hanya diriwayatkan Ahmad dengan isnad hasan)


“Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri tauladan yang baik bagimu, (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat, dan dia banyak menyebut Allah”.
Surat Al Ahzab ayat 21

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ass dari jakarta...


Koq ada lagi seperti ini :(