Selasa, Februari 09, 2010

Sidang media kempen ‘Anti -Ventine Day for Muslims’ dan membantah kempen ‘ Bare Your love, No Panties During Valentine’

7 feb 2008 - Satu sidang media telah dianjurkan oleh Urusetia Menangani Gejala Sosial Pulau Pinang (UNGGAS), Persatuan Ulama’ Malaysia Cawangan Pulau Pinang (PUMPP), Angkatan Pemuda Pemudi Islam (API) dan Suara Komuniti Kehidupan (KoSuKe) bertampat di pejabat UNGGAS di Taman Bagan Lalang, Butterwoth.

Sidang media ini diadakan adalah bagi melancarkan kempen 'Anti -Ventine Day For Muslims' dan membantah serta mengecam keras kempen ‘ Bare You Love, No Panties During Valentine’.

Kempen ‘Anti-Valentine Day for Muslim’ ini dijalankan adalah sebagai satu usaha untuk membanteras kegiatan tidak bermoral yang dilakukan oleh remaja-remaja Islam semasa menyambut Hari Kekasih. Kebiasaanya semasa sambutan sebegini remaja-remaja terdedah kepada kegiatan tidak bermoral seperti zina dan rogol.

Selain itu sidang media ini juga diadakan adalah bagi mengecam keras tindakan sesetengah pihak yang telah menganjurkan kempen ‘ no panties’ ( lihat sini) dan (sini) serta memberi pendedahan kepada masyrakat islam agar tidak terpengaruh dengan kempen tersebut. Kempen ‘no panteis’ ini dipercayai telah disebarkan melalui mulut ke mulut dalam kalangan remaja termasuklah pelajar-pelajar IPT.

Menurut Nurfitri Amir, Koordinator UNGGAS, perkara ini agak membimbangkan umat Islam kerana semasa sambutan sebegini kes-kes zina dan rogol meningkat dan ini akan mengakibatkan kes-kes kelahiran anak luat nikah juga akan meningkat akibat daripada perlakuan tidak bermoral dalam kalangan remaja yang terlibat dengan sambutan ini.

Walaupun majlis fatwa kebangsaan telah menfatwakan bahwa meyambut Valentine Day adalah salah dan bertentangan dengan ajaran agama Islam, (rujuk sini) namun kita percaya ada segelintir umat Islam yang turut menyambut dan meraikannya.

Semasa kempen anti-valentine yang dinamakan sebagai ‘ Jerat Valentine Day’ , edaran poster dan VCD akan dijalankan disekitar tempat-tempat awam bagi memberikan maklumat tentang perkara ini. Aktiviti ceramah kepada orang awan juga akan dianjurkan di tempat awam Semasa malam sambutan Hari Valentine, Ops Sayangi Remaja akan dijalankan bagi memberikan kaunseling lapangan kepada pasangan-pasangan yang berdua-dua agar tidak terjebat dengan aktiviti tidak bermoral terutamanya zina di tempat tumpuan remaja di sekitar Pulau Pinang.

Sempena dengan kempen ini juga, ibu bapa dinasihati agar mengawasi anak-anak mereka agar tidak terbabit dengan aktiviti-aktiviti tidak bermoral pada hari tersebut.

Pertikan akhbar klik sini

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hahaaha.... bodoh! Saya sokong semua orang tak payah pakai panties!!! Lebih selesa!!!!