Isnin, April 18, 2011

Ulasan Diskusi Bedah Buku " Risalah Bagi Setiap Muslim"



TARIKH : 6 April 2011 (Rabu)

MASA : 5.55 petang – 7.00 malam

TEMPAT : Anjung Semarak, USM

PEMBEDAH : Saudara Nurfitri Amir bin Muhammad

TAJUK BUKU : Risalah Bagi Setiap Muslim

PENULIS : Al-Imam Ibnul Qayyim Al-Jauziyah

RUJUKAN & OLAHAN : Dr. Usamah Muhammad Abdul Azim Hamzah

TERBITAN : Jahabersa

MUKASURAT : 51 Muka Surat

HARGA : RM 4.90


SINOPSIS:

Buku yang merupakan terjemahan "Al Thoriq ilal Hidayah " ini dihidangkan kepada pembaca agar ia menjadi satu garis panduan bagi cara mendapatkan hidayat petunjuk ke jalan yang lurus yang diredhai oleh Allah Taala. Buku kecil ini amat penting kerana ia adalah hasil nukilan ulama terkenal iaitu Al-Imam Ibnul Qayyim Al-Jauziyah dan telah dirujuk oleh Dr. Usamah Muhammad Abdul Azim Hamzah, Doktor dalam Syariah Islamiyah.

RINGKASAN PEMBENTANGAN:

- Buku ini bagus untuk penyucian jiwa yang mana ia mempersoalkan tentang keberkatan.

- Selain itu, buku ini juga membincangkan tentang kelalaian (hati kosong) yang mana disebabkan oleh:

o Mengikut hawa nafsu

o Tidak mengingati Allah

- Kelalaian ini akan menyebabkan:

o Kerosakan kepada alam

o Kerosakan kepada yang khusus (diri dsb)

- Firman Allah dalam Surah Kahfi : 28

Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredhaan Allah semata-mata dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia dan janganlah engkau mematuhi orang yang kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah lakunya pula adalah melampaui kebenaran.

- Selain itu, buku ini mengemukakan persoalan dan jawapan kenapa kita sebagai muslim seharusnya memohon pertunjuk (hidayah). Berdasarkan dalil yang kukuh dalam Firman Allah Surah Al-Fatihah : 6-7

Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

- Hidayah adalah merujuk kepada petunjuk dari Allah melalui alami atau tanzil (Al-Quran dan As-Sunah). Fungsi petunjuk ini adalah untuk taqwa. Manakala, fungsi taqwa adalah untuk beramal. Ini semua adalah untuk kita meningkatkan tahap/kedudukan kita iaitu dari:

Muttaqin (orang yang bertaqwa)

Mukmim (orang yang beriman)

Muslim (orang yang islam)

- Selain itu, buku ini juga turut membincangkan perihal sabar dan yakin yang mana kedua-dua sifat ini harus selari. Sabar diterjemahkan sebagai menahan nafsu/syahwat. Manakala yakin pula ditafsirkan sebagai menahan syubhat.

- Perkongsian yang bermanfaat yang boleh kita amalkan adalah bagaimana untuk menjadi individu yang afdhal? Ia dijawab dengan prosedur perkara berikut:

i) Makrifatul haq

ii) Beramal dengannya

iii) Mengajarinya

iv) Bersabar dalam mengenal, beramal dan mengajarinya

- Diakhir kalam, penulis menyimpulkan dengan satu hadis yang menarik yang memberi kesan kepada setiap muslim. Hadis tersebut adalah:

Sabda Rasulullah saw: ”Bukan amal seseorang yang memasukkannya ke syurga atau melepaskannya dari neraka, termasuk juga aku, tetapi ialah semata-mata rahmat Allah S.W.T belaka.” (Riwayat Muslim)

Tiada ulasan: