Rabu, April 09, 2008

Bahan Penulisan API

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah, di panjangkan lagi usia kita pada hari ini, dan di pertemukan lagi dalam blog API.

Sedikit perkongsian buat sahabat sekalian, syukur kepada Allah, 2 artikal yang di tulis oleh Ketua Usrah Antarabangsa dan Ketua Usrah Alam Sekitar API, telahpun di siarkan di dalam Majalah Milenia Muslim Bulan Mac 2008 dan Bulan April 2008.

Maklumat ringkas bekenaan dengan artikal tersebut, seperti di bawah . Untuk maklumat lanjut dan terperinci sila layari ; www.mileniamuslim.com.my serta dapatkan Majalah Milinea Muslim ini sekarang.

Mudah - mudahan medan penulisan ini akan menjadi medan dakwah buat kita semua.


" Sekiranya kamu tidak mampu berjuang dengan mata pedang,
berjuanglah dengan mata pena".


Artikal 1 : “Lebah – Lebah Mati Akibat AIDS”.
Kolum : Sains & Teknologi
Majalah : Milinea Muslim ( Mac 2008)
Penulis : Wan Ahmad Fayhsal Bin Wan Ahmad Kamal
(Usrah Antarabangsa)


"....Saintis yang paling terkenal pada abad ke-20 iaitu Albert Enstein pernah berbicara berkenaan dengan Lebah.

“ Jikalau sang lebah lenyap daripada muka bumi ini, umat manusia hanya akan mampu bertahan selama 4 tahun untuk hidup. Tiada sang lebah, tiada pendebungaan, tiada tumbuhan, tiada binatang, dan tiadalah manusia”

Agak pelik seorang ahli fizik terkemuka berbicara mengenai subjek yang diluar bidangnya iaitu biologi. Walau bagaimanapun, peringatan yang diberi oleh Enstein ini telah memberi satu petanda yang cukup penting untuk kita yang sedang melangkah maju dalam abad ke-21 ini...."


Artikal 2 : “Makanan Ubah Suai Genetik Yang di Ragui”.
Kolum : Sains & Teknologi
Majalah : Milinea Muslim (April 2008)
Penulis : Wan Azilina Binti Wan Ahmad( Usrah Alam Sekitar)


"....Bioteknologi moden hari ini dengan kaedah Kejuruteraan Genetik adalah salah satu daripada cabang hasil penyelidikan bidang sains dan teknologi. Hari ini ia di gunapakai bagi banyak tujuan. Proses memanipulasi DNA organisma hidup seperti haiwan, tumbuhan dan mikroorganisma juga telah di kaji oleh saintis genetik.
Komitmen Malaysia dalam memanfaatkan hasil penyelidikan ini perlu diberi perhatian yang sewajarnya. Ini kerana penggunaan bidang ini perlu dilihat dari pelbagai sudut. Bukan sahaja sumbangan dan manfaatnya tetapi implikasi dan kesan jangka pendek dan jangka panjang dalam penerimaan bidang ini sebagai sebahagian daripada keperluan hidup yang perlu dikaji dengan lebih mendalam.".......


Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak Yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik, serta melarang daripada Segala Yang salah (buruk dan keji). dan mereka Yang bersifat demikian ialah orang-orang Yang berjaya."-
(Surah Al – Imran: 104)

” Jika kamu melihat kemungkaran, cegahlah dengan tangan mu, jika tidak, cegah lah dengan lisanmu, jika tidak ,cegahlah dengan hati mu (membenci kemungkaran ) dan itulah selemah – lemah iman- (HR:Muslim)

Dapatkan Majalah Milenia Muslim Hari Ini….!!!

Tiada ulasan: