Sabtu, Julai 17, 2010

Laporan LANDAS MODUL 1

Susulan program LANDAS SIRI 1/10 yang baru sahaja melabuhkan tirainya, kami Urusetia Menangani Gejala Sosial (UNGGAS) mengucapkan ribuan terima kasih kepada para sukarela yang anggup turun untuk menyertai kami di lapangan.

program 3 hari 2 malam bermula 25 dan tamat pada 27 jun, telah mencapai objektif yang disasarkan dalam modul fasa pertama LANDAS.

program yang bermula dengan pembinaan kefahaman melalui pembentangan 'Kategori Utama Permasalahan Sosial' yang dimoderatorkan oleh koordinator UNGGAS Penang Saudara Amir pada 25hb malam. kemudian disebelah 26jun sebelah pagi, sekali lagi peserta dibawa untuk memahami 'sukarelawan dan kaedah Hemoi' secara teori yang dimoderatorkan oleh aktivis UNGGAS Saudari Asti Toba.

sejurus selepas selesai segala teori asas yang perlu difahami oleh sukarelawan, para sukarela di bawah turun ke lapangan untuk mempraktikkan segala bentuk teori yang telah dibentangkan.



antara kawasan-kawasan yang menjadi tempatan latihan adalah Billion (Telaga Air), Megamall (Bandar Perai Jaya). sebelah malamnya pula para sukarela di bawa ke Summit (Bukit Mertajam), Bandar Perda dan BORR (Butterworth Outter Ring Road). berikut gambar-gambar yang diambil menggunakan telefon bimbit semasa di lapangan.



antara jenis games yang ditawarkan dalam pusat Video Game yang ada dala Bilion



Bangunan Bilion





antara contengan lucah yang ada di dinding belakang Megamall



antara botol arak yang terdapat di Bangunan Kompleks Bukit Mertajam





tompokan yang dipercayai Air Mani juga di Bangunan Kompleks Bukit Mertajam (gambar-gambar tidak begitu memuaskan kerana diambil menggunakan telefon bimbit)


maklum balas yang diperolehi dari para sukarelawan yang mengikuti program LANDAS modul 1 ini amat memberansangkan dan menjadi satu kekutan buat UNGGAS untuk terus mengadakan program LANDAS bulanan setiap minggu pertama. terdekat bulan Julai akan diadakan pada minggu pertama bersamaan dengan 3 hingga 5 julai. program kali ini lebih fokus kepada kajian susulan program LANDAS MODUL 1. bagi sesiapa yang berminat boleh meghubungi Saudara Amir di 0137069509.

nantikan artikel mengenai LANDAS MODUL 1 hasil sumbangan aktivis UNGGAS.

Tiada ulasan: